Iedere ondernemer zal het herkennen: Google is enorm belangrijk. Heel Holland Googelt en mensen komen pas bij jou op je website uit als jij in Google vindbaar bent. Zonder Google zou mijn omzet en die van vele andere ondernemers minstens de helft minder zijn. Daarom is het enorm belangrijk om een goede positie in Google te hebben. Maar ja, hoe krijg je dat nu voor elkaar?
SEO
Voor mij betekent ‘bezig zijn met Google’ onder andere dat ik tijdens het schrijven van íeder artikel rekening houd met bepaalde punten. Rekening houden met de SEO, noemen we dat. SEO betekent letterlijk search engine optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Tijdens het schrijven van mijn teksten houd ik rekening met zoekwoorden, kopteksten, afbeeldingen en alt-teksten van deze afbeeldingen, focuswoorden, lengte van de tekst en zo kan ik nog wel even doorgaan. Doordat ik op deze punten let, voldoen mijn artikelen aan veel ‘eisen’ en wordt Google blij van mijn artikelen. Met als resultaat dat ik dus goed vindbaar ben in Google. Ik heb met een aantal artikelen zelfs een top 3 positie in Google. Dit laatste is natuurlijk de droom van iedere ondernemer, want de bezoekers stromen dagelijks binnen op die artikelen!
Je website SEO proof maken
Niet alleen bij het schrijven van je teksten houd je rekening met de SEO. Dat gaat veel verder. Je kunt je volledige website SEO-proof maken, bijvoorbeeld door achter de schermen iedere categorie uit te werken met een tekst die deze categorie beschrijft, door de juiste hyperlinks te maken en door een goede website snelheid te hebben.
Er zijn tig dingen waar je aan moet denken of waar je rekening mee moet houden. Veel ondernemers haken hier af, want er is zoveel informatie te vinden dat men door de bomen het bos niet meer ziet. Voor deze ondernemers heb ik een gouden tip: zoek hulp! Je hoeft het niet alleen uit te vogelen. Iemand die jou de belangrijkste tips cadeau kan geven en jou op het gebied van SEO bij kan spijkeren is goud waard. Investeer in een SEO cursus, zodat je in een dag tijd alles komt te weten wat je moet weten om jouw website als een huis neer te zetten. Bij het maken van je keuze voor een SEO cursus is het goed om ook te letten op de nazorg die geboden wordt. Daarmee kun je, zodra jij aan de slag gaat met de opgedane kennis tijdens de cursus, met je vragen terecht en word je dus niet in het diepe gegooid.
Een doorlopend proces
Waar je rekening mee moet houden, is dat je website SEO proof maken een doorlopend proces is. Het is geen gevalletje: een dagje investeren en klaar is Kees. Helaas niet. Er komen namelijk doorlopend nieuwe ‘regels’ op het gebied van SEO. Naast de eerder genoemde punten waar ik op let in een blog, zijn er bijvoorbeeld het afgelopen jaar ook een aantal nieuwe, specifieke punten kenbaar gemaakt die belangrijk zijn voor jouw positie in Google.
- Schrijf content die gericht is op jouw doelgroep en zorg dat je kennis hebt van het onderwerp. Gebruik synoniemen van het keyword, want dat gaat Google herkennen. Voor Google is dit een bevestiging dat je kennis hebt van het onderwerp. Daarnaast sluit je hierdoor beter aan op zoekopdrachten van mensen. Dat is wat Google graag wil: dat mensen met het grootste gemak vinden waar ze naar op zoek zijn.
- Zorg dat de content die je schrijft klopt. Als jij onwaarheden publiceert of te weinig informatie geeft over een onderwerp waar je wel over schrijft, zal Google dit in de gaten hebben.
- Zorg voor backlinks van interessante websites naar jouw eigen website. Een backlink is niets meer dan een link op een andere website die verwijst naar jouw website. Deze link moet in een relevant artikel staan. Heb je een webshop voor uiterlijke verzorging, dan wil je zoveel mogelijk backlinks op goede, betrouwbare website over uiterlijke verzorging. Backlinks kun je soms ontvangen door het schrijven van een gastblog, maar meestal ga je als webshop of commerciële site een betaalde samenwerking aan met een blogger.
- Schrijf uitgebreide blogs van minimaal 750 tot 1000 woorden, maar liever van zelfs 2000 tot 4000 woorden. Zorg er wel voor dat je geen onzin aan het verkopen bent, maar écht wat te vertellen hebt. Voorbeeldje: zet niet tien losse blogs op je website over uitjes voor kinderen, maar maak er één uitgebreid overzicht van.
Dus…is Google echt zo belangrijk?
Als je bovenstaande gelezen hebt dan is het antwoord op deze vraag duidelijk. Ja, dat is zeker zo! Google zorgt in mijn geval voor 90% van mijn bezoekers en ik denk dat dit voor veel kleine en grote ondernemers geldt. De strijd om een positie in de top 3 is er niet voor niets! En cijfers bevestigen dat alleen maar: in 2020 had ruim 94% van de Nederlanders Google als vaste zoekmachine. Sta je in Google op de eerste plaats met jouw link, dan kun je rekenen op een click-rate van ruim 28%. Van de 100 mensen klikken dus 28 mensen door naar jouw site. Dat is enorm, zeker als je op een populaire zoekterm hoog scoort. Ook als je op de tiende plaats staat in Google is er geen paniek nodig, dan klikken van de 100 mensen nog altijd 2 tot 3 mensen door.
••Op mamaloublogt.nl maken we soms gebruik van affiliatelinks. Dit betekent dat als jij via die link een aankoop doet, wij daar een commissie voor ontvangen. Dit kost jou niets extra. Daarnaast word ik soms betaald of ontvang ik producten in ruil voor een artikel. Meer informatie vind je in mijn disclaimer. ••