Elk nadeel heeft ook zeker zijn voordelen. De nadelige impact van het Corona virus is enorm, maar ik vind het ook heel mooi om te zien hoe veerkrachtig we zijn. Bedrijven die heel creatief omgaan met de beperkingen die (logischerwijs) zijn opgelegd zijn talrijk. En heel eerlijk? Ik denk dat online ondernemen onderdeel gaat blijven van veel ondernemingen. Zo is een digitale leeromgeving om het geleerde na een workshop of training op te zoeken een fijne bonus voor deelnemers. En een webshop vult een stenen winkel prima aan. Denk jij erover om je eigen bedrijf te starten en wil je een webwinkel beginnen? Doen! Naast dat ik het erg leuk vind, is het zelf kunnen indelen van je tijd heel fijn in combinatie met mijn gezin.
1. Bepaal je ideale klant
Allereerst denk je na over aan wie jij gaat verkopen en waarin jij je met je webshop gaat onderscheiden. Het bepalen van je doelgroep doe je door na te denken over bijvoorbeeld het geslacht, leeftijd en interesses van de klant die jij wilt aantrekken. Denk er gerust een gezicht bij en geef je poppetje een naam. Als je dit allemaal helder hebt, weet je namelijk ook wat het probleem is van je ideale klant. Dat probleem ga jij natuurlijk met je product of dienst oplossen.
Bijkomend voordeel is dat als je eenmaal je ideale klant duidelijk voor ogen hebt, je tegen deze persoon kunt “praten” in je nieuwsbrieven, blogs en social media posts.
2. Bedenk een naam
Eigenlijk had ik een naam bedenken voor je bedrijf op de eerste plek, maar als die nog niet vaststaat of je hebt nog geen idee dan loont het zeker om eerst je ideale klant te schetsen. Wie weet kun je er namelijk iets mee bij het brainstormen voor een naam.
Waar je naar op zoek bent is een naam die wel origineel is, maar niet ingewikkeld. Een naam die meteen uitlegt wat je doet is ideaal. En origineel als in de enige. Dus zodra je een naam hebt, ga je dat meteen onderzoeken. Op KvK.nl kun je nagaan of er geen andere inschrijvingen zijn in Nederland met dezelfde of gelijkende naam.
3. Claim je domeinnaam en social media
In één adem door controleer je of er een domeinnaam beschikbaar is. Idealiter wil je zowel de .nl als de .com extensie. Maar staar je hier niet op blind. Een domeinnaam kun je bij elke willekeurige hostingpartij kopen. Hou er wel rekening mee dat, mocht je later voor een andere hosting kiezen, je de naam de eerste drie maanden niet mag migreren. Dit hoeft geen beperking te zijn. Je kunt prima bij partij A je domeinnaam hebben lopen en bij partij B je hosting.
Check (en claim!) je ook meteen de social media kanalen waar je actief op wilt gaan zijn?
4. Schrijf je in bij de KvK
Tevreden met de naam en hij is vrij? Gefeliciteerd! Op KvK.nl kun je meteen een afspraak maken om je bedrijf in te schrijven. Inschrijven bij de Kamer van Koophandel kost eenmalig €50,00. Hoewel je inschrijving zeker een mijlpaal is voor jou, is de daadwerkelijke afspraak eerder een formaliteit dan een feestelijke gebeurtenis. Maak het zelf speciaal door het te vieren met bijvoorbeeld een etentje.
5. Platform kiezen
Nu komt het leukst: Je webshop inrichten. Maar de keuze is reuze. Er zijn verschillende platformen hiervoor. Elk systeem heeft zo zijn voor- en nadelen. Een kant en klaar softwaresysteem werkt heel makkelijk en intuïtief, maar de mogelijkheden kunnen beperkter zijn. Zelf ben ik erg te spreken over WordPress als platform om een webwinkel op te beginnen. Een open source syteem waar je zeker zelf mee uit de voeten kunt. In combinatie met een goede hosting kun je iets heel moois neerzetten.
6. Administratie bijhouden
Als ondernemer heb je rechten en plichten. Eén van die plichten is het doen van aangifte Omzetbelasting (BTW aangifte). Ook moet je een deugdelijke administratie voeren. Dit kun je makkelijk zelf doen in een boekhoudprogramma of je schakelt een boekhouder in.
7. Voldoe aan regels
Zorg dat je aan wettelijke vereisten voldoet. Denk aan je Algemene Voorwaarden en de AVG. Ook is het goed om na te gaan welke zakelijke verzekeringen voor jou wenselijk of zelfs verplicht zijn. Waar je zeker ook rekening mee moet houden als je een webwinkel begint, is dat je verplicht bent om een ‘achteraf betalen’ optie aan te bieden aan je klanten.
8. Bedenk een marketingstrategie
Hoe ga je iedereen vertellen over je geweldige product of dienst? Met een website alleen ben je er helaas nog niet. Ga je alleen social media inzetten? Roep je de hulp in van bloggers of ga je misschien zelfs wel adverteren op Google? Denk hier goed over na en zet het op een rijtje.
Een goede strategie is zakelijk bloggen. Een actieve blog of berichtensectie op je website betekent een constante stroom van bezoekers die klant kunnen worden én met elke blog die jij publiceert geef je Google een seintje dat je website alive and kicking is. Als online ondernemer is zichtbaarheid enorm belangrijk.
Een webwinkel beginnen
Door het Corona virus kan ondernemen heel onzeker zijn. Tegelijkertijd biedt het zeker ook kansen. We bestellen en winkelen meer dan ooit online. Misschien binnenkort wel jouw toffe product?
Wil je deze tips bewaren op Pinterest? Gebruik dan deze afbeelding!
••Op mamaloublogt.nl maken we soms gebruik van affiliatelinks. Dit betekent dat als jij via die link een aankoop doet, wij daar een commissie voor ontvangen. Dit kost jou niets extra. Daarnaast word ik soms betaald of ontvang ik producten in ruil voor een artikel. Meer informatie vind je in mijn disclaimer. ••