Zwanger zijn vergt veel van je. Geestelijk, maar vooral lichamelijk. Rust is daarom heel belangrijk. Laat je nou helaas juist tijdens de zwangerschap bepaalde klachten kunnen krijgen waardoor je minder lekker slaapt. Na een keer een nachtje wakker liggen is geen man overboord, maar stelselmatig slecht slapen tijdens zwangerschap is niet ok. Niet voor jou en daardoor ook niet voor je (buik)baby. Er zijn verschillende oorzaken en gelukkig ook diverse oplossingen. Die oplossingen deel ik in dit artikel over slecht slapen tijdens zwangerschap.

Restless leggs

Lig je net lekker in bed schieten je benen alle kanten op. Van rusteloze benen kun je echt wakker liggen. Bij restless leggs ervaar je een raar tintelend, brandend, trekkend of jeukend gevoel in je benen (of armen!) dat overgaat zodra je beweegt. Maar door die bewegingen kom je niet lekker in slaap. Het masseren van de benen, vermijden van cafeïne en een beetje lichaamsbeweging kunnen helpen tegen deze aandoening. Ook kan de huisarts medicijnen voorschrijven. Opvallend: Er is een bepaalde mate van erfelijkheid.

Snurken of slaapapneu

Van snurken an sich zul je niet slechter slapen. Je wederhelft misschien wel, maar zelf merk je er meestal niet zoveel van. Tenzij je zo hard snurkt dat je er zelf wakker van schrikt. Tijdens de zwangerschap neemt je gewicht toe, maar ook zwellen je slijmvliezen op. Beiden hebben invloed op snurken, maar door het laatste heeft de lucht als het ware minder ruimte. Op je zij, in plaats van op je rug, liggen klaart dit probleem meestal wel op.

Het wordt een ander verhaal als het over slaapapneu gaat. Wat is slaapapneu? Slaapapneu is een slaapstoornis waarbij de gehele ademhaling even stopt. Het probleem hiervan is dat je minder diep slaapt en je lichaam niet aan de broodnodige rust toekomt. Slaapapneu is daardoor niet zo ongevaarlijk en moet je echt hulp voor zoeken bij je huisarts. Een CPAP masker, MRA beugel of een medische katheter als Naśtent kunnen als oplossing worden voorgedragen.

Piekeren

Wakker liggen, staren in het niets en gedachten die maar blijven malen. Nachtelijk piekeren is heel vervelend. Tijdens de zwangerschap moet je nogal wat beslissingen maken. Wil je borstvoeding of flesvoeding geven, waar wil je bevallen, hoe richt je de babykamer in, waar gaat de baby de eerste tijd slapen en natuurlijk de beslissing der beslissingen: Hoe gaat de baby heten? Het is logisch dat je als je in bed ligt de boel nog even overdenkt, maar er wakker van liggen is natuurlijk niet de bedoeling. Leg een notitieboekje en pen naast je bed. Noteer alles wat in je hoofd opkomt en waar je je zorgen over maak. Hiermee leeg je als het ware je hoofd. Nu het opgeschreven is, kun je de angst het te vergeten loslaten. Ga er pas de volgende dag weer mee aan de slag.

Brandend maagzuur

Een veelvoorkomende klacht tijdens de zwangerschap is brandend maagzuur. Je groeiende baarmoeder duwt de inhoud van de maag naar boven langs de slokdarm. De scherpe pijn die zo kenmerkend is, is natuurlijk allesbehalve prettig. Brandend maagzuur kan gedurende de hele dag optreden, maar in liggende stand is de kans nog groter dat het gaat opspelen. Eet gedurende de dag liever kleinere porties dan grote maaltijden. Eet niet te vet en pittig en vlak voor je naar bed gaat. Vezelrijk eten (oa brood en ontbijtgranen, aardappelen en pasta, groente en fruit) is sowieso belangrijk, maar helpt ook zeker tegen brandend maagzuur. Bij de apotheek en drogist kun je ook zonder recept fijne middeltjes krijgen.

Slecht slapen tijdens zwangerschap

Slaap is een groot goed. Heb je door je zwangerschap klachten die dit in de weg staat? Doe er iets aan! Nog wat algemene tips die  bevorderlijk zijn voor een goede nachtrust:

•Verschoon minimaal 1x per week je beddengoed. Een schoon bed slaapt zoveel lekkerder.

•Zorg voor voldoende frisse lucht in je slaapkamer.

•Volg een ‘naar bed gaan’ ritueel. Niet alleen baby’s en kinderen hebben baat bij de voorspelbaarheid van een ritueel. Je lichaam bereid zich zo langzaam voor om naar bed te gaan. Dit zorgt voor ontspanning.

 

 

 

Foto slapende zwangere vrouw via Shutterstock





••Op mamaLou blogt maak ik soms gebruik van affiliatelinks (te herkennen aan een *). Dit betekent dat als jij hier op klikt, ik daar mogelijk een commissie voor ontvang. Dit kost jou niets extra, maar levert mij wel een kleine vergoeding op. Daarnaast word ik soms betaald of ontvang ik producten in ruil voor een artikel. Dit beïnvloed mijn mening echter niet. Meer informatie vind je in mijn disclaimer.

 



Ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It