Zoeken
Zoeken
Overtollige kilo’s kwijt zonder dieet
Home » Overtollige kilo’s kwijt zonder dieet

Overtollige kilo’s kwijt zonder dieet

Delen vind ik fijnFacebookPinterestWhatsApp

Zou je graag wat overtollige kilo’s kwijt willen maar zou je niet weten welk dieet je moet volgen? Wist je dat je de overtollige kilo’s kwijt kunnen raken zonder een dieet te volgen? Je hebt hier geen rare of dure afslankproducten voor nodig, alleen je gezonde verstand. In dit artikel leer je hoe je af kunt vallen zonder een dieet te volgen.

Leefstijl aanpassingen

Het probleem van een dieet is dat dit een begin- en eindpunt heeft. Stel je volgt een dieet en na 6 weken heb je je streefgewicht bereikt. Je stofwisseling heeft zich in deze 6 weken aangepast aan het feit dat je minder calorieën at. Het lichaam heeft in die tijd geleerd om efficiënter met de beschikbare calorieën om te gaan zodat het minder calorieën nodig heeft. Wat denk je dat er gebeurt als je na het dieet je oude eetgewoonten weer oppakt? De kilo’s zullen er in no-time weer aanzitten omdat er nu een calorieoverschot is. Het lichaam had immers geleerd om met minder calorieën uit de voeten te kunnen. Dit proces verklaart het jojo-effect waarmee veel mensen te maken krijgen na een dieet. Voor je het weet zitten de kilo’s er weer aan en kan het hele proces opnieuw beginnen.

Uit onderzoeken blijkt dan ook dat bijna alle mensen een jaar na het volgen van een dieet weer op hun oude gewicht zitten. Of zelfs nog meer zijn gaan wegen. En dan is er nog een groot deel van de mensen die aan een dieet beginnen en deze niet afmaken. Omdat het dieet moeilijk vol te houden is.

Wil je naar blijvende resultaten dan is het daarom beter om je leefstijl aan te passen. Zo komen de resultaten geleidelijk, maar zijn deze wel blijven. Hier heb je de rest van je leven plezier van, je zult niet alleen beter in je vel zitten maar ook gezonder zijn.

Vaker sporten

Bij leefstijl aanpassingen denken veel mensen als eerste aan sport. En sport is ook zeker belangrijk maar je gewicht en je gezondheid worden voor het grootste deel bepaald door wat je eet. Je voeding is daarom belangrijker dan sporten. Maar het beste let je op beide.

Het voordeel van sporten is dat dit je insulineweerstand verlaagd. Een lagere insulineweerstand betekent dat je glucose beter uit je bloed kunt opnemen. Dit zorgt voor stabielere bloedsuikers. Stabiele bloedsuikers zijn de sleutel tot een gezond gewicht. Als onze bloedsuikers te hoog worden dan zal er erg veel insuline aangemaakt gaan worden door ons lichaam. En insuline is een hormoon waarvan je liever niet teveel in je lichaam hebt. Insuline is namelijk een metabool hormoon. Dit betekend dat je lichaam onder invloed van dit hormoon vet wil vasthouden. Je wilt juist dat je lichaam makkelijk vet kan verbranden.

Wil je maximaal profiteren van je work-out dan sport je het beste als je nog nuchter bent en eet je na de training. Je bloedsuikers zijn dan laag zodat je cellen snel de glucose uit je bloed tot zich kunnen nemen.

Lees ook: Vijf redenen om toch te sporten

Beperk koolhydraten

De voeding die je eet heeft natuurlijk een groot effect op je bloedsuikers. Het zijn de koolhydraten die omgezet worden in glucose waarna deze aan het bloed worden afgegeven. De hoeveelheid koolhydraten die je eet is van invloed op de hoeveelheid glucose en daarmee de hoeveelheid insuline. Het is daarom goed om te letten op de portie grote van je koolhydraatbronnen zoals brood, aardappelen, rijst en pasta.

Het type koolhydraten wat je eet is ook van invloed op je bloedglucose. Als koolhydraten snel worden afgebroken dan geeft dit een piek in de bloedglucose. Dit is de reden waarom het eten van suiker zo slecht voor de lijn en je gezondheid is. Suiker bestaat uit een glucose en fructose molecuul en komt vrijwel direct in je bloedstroom terecht. Zoveel mogelijk suikervrij eten is daarom een leefstijlaanpassing die echt heel veel verschil kan maken.

Het lastige is wel dat suikervrij eten niet zo eenvoudig is als op het eerste geschikt lijkt. Dit komt omdat suiker in veel meer voedingsmiddelen zit dan je zou verwachten. Zo zit er bijvoorbeeld suiker in vleeswaren, soep en sauzen. Het is daarom zaak om de etiketten goed te lezen. En om het je lastig te maken hanteren fabrikanten allerlei suikerschuilnamen voor verschillende vormen van suiker. Er zijn maar liefst 68 suikerschuilnamen met benamingen zoals karamel, dextrose, fructosestroop, glucose-fructosestroop, inuline, maltodextrine en maltose (hier vind je alle namen).

Geraffineerde koolhydraten geven net zoals toegevoegde suikers een piek in de bloedsuikers. Geraffineerde koolhydraten zijn bewerkte koolhydraten. Door deze bewerking kan het lichaam ze sneller afbreken tot glucose. Een geraffineerd koolhydraat wat in veel voedingsmiddelen zit is tarwebloem. Dit zit in brood, koek en andere bakkerijproducten. Maar wordt ook gebruikt in bijvoorbeeld sauzen, vleeswaren en marinades.

Een goede leefstijl aanpassing is om geraffineerde koolhydraten te vervangen voor onbewerkte koolhydraten. Onbewerkte koolhydraten zijn complex waardoor ze langzaam worden afgebroken. Ze bevatten vaak ook nog vezels waardoor de glucose langzaam aan het bloed wordt afgegeven. Hierdoor heb je langer energie en hoeft er minder insuline aangemaakt te worden.

Zo kan je witte rijst vervangen door zilvervliesrijst of quinoa. Pasta door volkorenpasta. Wit en bruin brood door volkorenbrood. Ontbijtgranen door havermout. Gebakken aardappelen door gekookte zoete aardappelen.

Lees ook: Opvoedkundig verschil van mening aan tafel

Voldoende nachtrust

Een minder bekende en voor de hand liggende leefstijlaanpassing is zorgen voor voldoende nachtrust. Na een drukke dag mogen we graag nog wat uurtjes voor de televisie blijven hangen waarna ’s morgens de wekker weer veel te vroeg af gaat. Veel mensen slapen maar 6 tot 7 uur per nacht. Voor onze hormoonhuishouding hebben we echter 8 tot 9 uur slaap per nacht nodig. Hierdoor wordt het voor het lichaam mogelijk om vet te gaan verbranden. Veel mensen met overgewicht slapen te weinig.

Zorgen voor voldoende ontspanning hoort hier ook bij. Stresshormonen hebben ook allerlei nadelige effecten op ons gewicht. Ze kunnen het signaal blokkeren dat we genoeg hebben gegeten en ze kunnen zorgen voor een hunkering naar zoete of hartige snacks. Bouw daarom een aantal relaxmomenten in je week om te ontstressen. Dit zal je gezondheid en gewicht ten goede komen.



••Op mamaLou blogt maak ik soms gebruik van affiliatelinks. Dit betekent dat als jij via die link een aankoop doet, ik daar een commissie voor ontvang. Dit kost jou niets extra. Daarnaast word ik soms betaald of ontvang ik producten in ruil voor een artikel. Meer informatie vind je in mijn disclaimer. ••

 



Delen vind ik fijnFacebookPinterestWhatsApp

Ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu

%d bloggers liken dit: