We (her)kennen het allemaal; de beruchte avondspits. Niet die op de A6, maar die tussen de A6 en bedtijd in. Druk, drukker, drukst. Het grappige is dat het niet zoveel uitmaakt of ik een vrije dag heb gehad of heb gewerkt.  Het scheelt bij ons dat Benjamin op werkdagen eerder thuis is en bijna altijd kookt, maar tips om deze pittige uurtjes met kinderen door te komen zijn altijd welkom. Ik ben daarom helemaal blij met deze gastblog van Petra:
 
drukke moeder in de avondspits
 
Hoe kan het toch dat er iedere avond tussen pakweg 17.00 en 20.00 zo ontzettend veel moet gebeuren? Hoe goed je je er ook op probeert voor te bereiden, uiteindelijk komt het er meestal op neer dat je het gevoel hebt dat je overal achterna rent. Pittig, zeker wanneer je zwanger bent. Met deze 5 tips rol je makkelijker door die avondspits.
 

1. Plan voldoende tijd in

 
Stort jij je vol overgave in de chaos, en bedenk je pas op het moment zelf wat je eerst gaat aanpakken? Niet doen. Maak eens een lijstje van alle taken die ieder spitsuur weer terugkomen, zoals eten, badderen en opruimen. Schrijf ook op hoeveel tijd je denkt kwijt te zijn per activiteit. Zo krijg je een realistischer beeld van wat er moet gebeuren en hoe lang je daar over kunt doen.
 

2. Betrek je kinderen erbij

 
Net voor het avondeten zijn veel kinderen moe en hongerig. De kans op (bek)vechten onderling is dan ook erg groot. Leidt ze af door ze te laten helpen, bijvoorbeeld met de voorbereidingen van het eten. Dit hoeft niet ingewikkeld te zijn. Laat de een worteltjes schrapen, terwijl de ander de tafel dekt. Vele handen maken licht werk en de kans op ruzietjes is zo veel kleiner!
 

3. Doe boodschappen voor een week

 
Moet jij na je werk en het ophalen van de kinderen nog gaan bedenken wat jullie gaan eten? Niet doen! Doe een keer per week zoveel mogelijk alle boodschappen tegelijk, zodat je niet iedere dag weer naar de supermarkt moet. Zo weet je precies wat je in huis hebt, en wat je zou kunnen maken. Mist er toch nog iets? Dan kun je doelgericht langs de supermarkt, zodat je er weinig tijd aan kwijt bent.
 

4. Bereid het eten eerder

 
Weet je dat je verse groenten best een dag van tevoren kan snijden? Zet de gesneden groente in de pan in de koelkast. Dit scheelt de volgende dag een hoop werk tijdens het spitsuur. Overigens geldt dit ook voor gerechten zoals vlees of kip. Bereid dit de avond van tevoren, als het spitsuur voorbij is, of bereid gelijk voor twee dagen. Zo heb je tijdens de avondspits van de volgende tijd meer rust en tijd voor andere dingen.
 

5. Plan tijd in om op te ruimen

 
Je herkent het vast wel: de kids liggen eindelijk in bed, maar beneden struikel je over al het speelgoed dat nog over de vloer verspreid ligt. Plan tijdens het spitsuur een vast moment in waarop je samen met je kinderen de boel vast opruimt. Houd dit consequent vol, dan wordt het vanzelf een vast onderdeel van de routine. Zo kun jij, als de kinderen op bed liggen, eindelijk ongestoord op de bank ploffen!
 
 
Deze gastblog is geschreven door Petra van ikenmama.nl
 
 
 
Foto: drukke moeder via Shutterstock
 





••Op mamaLou blogt maak ik soms gebruik van affiliatelinks (te herkennen aan een *). Dit betekent dat als jij hier op klikt, ik daar mogelijk een commissie voor ontvang. Dit kost jou niets extra, maar levert mij wel een kleine vergoeding op. Daarnaast word ik soms betaald of ontvang ik producten in ruil voor een artikel. Dit beïnvloed mijn mening echter niet. Meer informatie vind je in mijn disclaimer.

 



2 Comments

  1. Vooral het van te voren voorbereiden van het eten vind ik de gouden tip! Sowieso is het geheim van meer rust een goede voorbereiding vind ik.

  2. Het komt denk ik ook doordat veel vrouwen een baan buitenshuis hebben. Daardoor worden deze uren extra druk. Een goede voorbereiding is essentieel denk ik. Anders word je helemaal gek van alles wat je ineens moet doen.

Ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pin It
%d bloggers liken dit: