Zoeken
Zoeken
Hoog gevoeligheid en moeder. Wat te doen?
Home » Hoog gevoeligheid en moeder. Wat te doen?

Hoog gevoeligheid en moeder. Wat te doen?

Delen vind ik fijnFacebookPinterestWhatsApp

Steeds meer mensen komen erachter dat ze hoog gevoelig zijn waaronder veel kinderen. Maar wat als jij als moeder hoog gevoelig bent? Of als je het denkt dat je het bent. In mijn blog lees je hoe je erachter komt en geef ik je tips om er het beste mee om te gaan. Of anders gezegd…. hoe jij je kracht kan ontdekken. Want hoog gevoeligheid kan ook een kracht zijn!

Ben ik hoog gevoelig?

Er zijn online veel testen te vinden. Via deze testen kan je erachter komen of jij inderdaad ook hoog gevoelig bent, ofwel hoog sensitief. Mensen die hoog gevoelig zijn missen een filter en zijn daardoor gevoeliger voor prikkels. Hierdoor kunnen ze sneller uitgeput raken. Wist je dat 1 op de 5 mensen hoog gevoelig is? Dat zijn er echt heel veel! Je bent echt niet de enige. Een aantal dingen waaraan je kan merken dat je hoog gevoelig bent zijn de volgende:

  •  je houdt van stilte en rust
  •  je kan niet tegen drukte
  •  je houdt er niet van als mensen op je vingers kijken
  •  je vindt het vervelend als mensen teveel dingen in een korte tijd van je willen.
  •  je hebt een rijke fanatasie
  •  je hebt vaak een zwak zelfbeeld
  •  je doet dingen vanuit je gevoel
  •  je bent gevoelig voor de emoties van anderen
  •  je hebt moeite met plannen en het bieden van structuur

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Herken je je hierin en wil je het zeker weten? Klik hier en doe de test. In de blog van Cynthia kan je een aantal vragen voor jezelf beantwoorden.

Moeder en hoog gevoelig

Wanneer je moeder wordt, veranderd er veel in je leven. Het begint eigenlijk al bij de zwangerschap. Je lijf zit vol hormonen en je kan daardoor anders reageren. Gevoeliger vaak. Maar moeders die hoog gevoelig zijn, hebben dit altijd al gehad. Bedenk of je altijd al gevoelig was en hoe je voor je zwangerschap reageerde op bepaalde dingen. Is dit een ja, dan is de kans groot dat je hoog sensitief bent. Beantwoord de vragen van de test en je komt erachter. Je hebt ook verschillende coaches die je kunnen vertellen of je inderdaad hoog sensitief bent.

Terug naar het moederschap. Korte nachten, huilende kinderen en een huis vol troep. Herkenbaar? Wanneer jij hoog gevoelig bent kan jou dit opbreken, Je bent uitgeput en hebt een vol hoofd. Hoe ga je dit ooit volhouden? Gelukkig zijn er tips en mensen die je kunnen begeleiden! Het moederschap is zwaar, geen vrouw die zegt dat dit niet zo is. Natuurlijk is het niet altijd zwaar en kan het ook helemaal geweldig zijn, maar er zijn dagen of misschien wel momenten dat je even diep moet zuchten. Bij moeders die hoog gevoelig zijn komen prikkels erger binnen. Dus kan jij na gaan hoe het is om een huilbaby te hebben. Vaak zoeken hoog gevoelig moeders het bij zichzelf. Komt het door mij? Heb ik iets gedaan waardoor die huilt? En dat is niet helemaal terecht. Belangrijk is dat je die gedachtes leert om te zetten tot positieve gedachtes. Of bedenk bij elke gedachte “Is deze gedachte waar?” “Had ik het anders kunnen aanpakken?”  Bedenk altijd dat er mensen zijn die je kunnen helpen familie, vrienden, maar ik weet dat je vaak ook terecht kan op social media. Genoeg mensen die met je mee willen denken.

Lees ook: 5 simpele tips om als drukke mama vaker aan jezelf te denken

Tips

  • Zorg voor een momentje voor jezelf zodat je je weer op kan laden. (bijvoorbeeld met je partner afspreken dat je je terug kan trekken op jullie slaapkamer)
  •  Ademhalingsoefening. Dit zorgt ervoor dat je de rust in jezelf weer kan vinden. Op internet zijn goede oefeningen te vinden!
  •  Koptelefoon. Ziet er misschien gek uit, wanneer jij met een koptelefoon op door het huis loopt. Maar het zorgt ervoor dat de hardste geluiden gefilterd worden! Of oordopjes
  •  Een coach. Zij kan je helpen om te gaan met de prikkels en geeft je tips als het even niet meer gaat. Cynthia van de praktijk puurenopen.nl helpt vrouwen die hoog sensitief zijn! Een lieve vrouw die echt naar je luistert en kijkt wat jij nodig hebt.
  •  Dagboek. Door alles op te schrijven en je emoties op papier te zetten kan je het een plek geven. Lees ze daarna nog eens terug en probeer het voor jezelf op een rijtje te zetten. Er wordt gezegd dat schrijven therapeutisch werkt!
  •  Ga naar buiten. De natuur in. Dit werkt echt.

Lees ook: Goed genoeg is perfect

Kracht

Hoog gevoeligheid kan ook je kracht zijn. Je voelt sneller aan of er iets met je kind(eren) is. Je hebt een groot inlevingsvermogen, dus kan je je kinderen beter begrijpen. Hoog gevoelige mensen staan er om bekend dat ze erg creatief zijn. Je kan dus de leukste dingen voor je kinderen verzinnen! Bouw die tent onder de tafel. Maak van je bank een vliegtuig. Gebruik je hoog gevoeligheid niet als zwakte maar als kracht! En zorg daarbuiten voor genoeg rustmomenten. Schrijf op wat je voelt op welke moment en ontdek wanneer jij tijd voor jezelf nodig hebt. Zo leer je er beter mee om te gaan!

Ben jij een moeder die hoog gevoelig is? Ik ben erg benieuwd hoe jij het ervaart en of je wat aan mijn tips hebt. Je bent een kanjer!

 



••Op mamaLou blogt maak ik soms gebruik van affiliatelinks. Dit betekent dat als jij via die link een aankoop doet, ik daar een commissie voor ontvang. Dit kost jou niets extra. Daarnaast word ik soms betaald of ontvang ik producten in ruil voor een artikel. Meer informatie vind je in mijn disclaimer. ••

 



Delen vind ik fijnFacebookPinterestWhatsApp

Ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu

%d bloggers liken dit: