Het is grappig hoe simpele regeltjes omtrent gezonde voeding, toch door veel mensen niet helemaal netjes worden opgevolgd. Ondertussen wel blijven klagen over dat ze te dik zijn, terwijl alle kennis over gezonde voeding gewoon op straat ligt. Is het dan toch een kwestie van gewoon doen, waarbij sommige mensen het gewoon vertikken hun leefstijl om te gooien?

Ik weet in ieder geval dat na wat zoekwerk naar koolhydraatarm eten, zoals deze recepten die de zoekresultaten retourneerde om bij het ontbijt te beginnen, er een wereld voor mij is opengegaan.

Zo zijn de verhalen over ontbijt overslaan ten eerste niet helemaal juist volgens dit artikel, of juist helemaal niet. Het is een heel belangrijke maaltijd, zoals velen van ons ook wel geleerd hebben. In de ochtend is je lichaam net een spons en je hebt belangrijke voedingstoffen nodig om goed te starten. Het gaat er alleen om wat je neemt bij het krieken van de dag.

De waarheid over koolhydraatarm eten

Uit verhalen van mensen die het dieet volgen, blijkt dat ze er vrij eenvoudig gewicht mee kunnen verliezen. Het is ook niet zo ingewikkeld, want je eet namelijk best veel gezonde dingen. Je moet overigens niet denken dat het met kilo’s tegelijk gaat. Realistisch gezien zal het, op basis van ervaringen, gaan om zo’n 1 tot misschien 2 kilo per week. Klinkt ook niet meer dan gezond.

Overduidelijk mag ook zijn dat het gezonde karakter van koolhydraatarm eten klopt. Na te kijken wat je allemaal eet en drinkt bestaat veel uit onbewerkte voeding. Dit betekent alles wat zo dicht mogelijk uit de natuur komt. Zo natuurlijk mogelijk is het beste wat je kunt nemen.

En het is helemaal niet zo ingewikkeld of dieet’ish wat de meeste erbij denken. Sterker nog het is helemaal eigenlijk geen dieet, maar meer een soort handige set met aanbevelingen zoals je toch al zou moeten eten en drinken.

Waar begin je?

Ik denk wel dat veel mensen zich afvragen waar ze moeten beginnen. Bij diëten moet je vaak contact opnemen met een consulent. Die gaat je dan van alles uitleggen (soms goed maar ook vaak verkooppraat). En dan is het meestal nog de bedoeling dat je naast coaching, ook de bijbehorende producten afneemt.

Maar dat is totaal niet het geval bij een koolhydraatarm dieet. Je wilt zelf bepalen wat je eet en niet de verplichting allerlei synthetisch geproduceerde voeding te hoeven kopen, laat staan eten en drinken. Die vrijheid heb je wel bij koolhydraatarm eten.

Een goed koolhydraatarm dieet geeft je namelijk recepten voor een koolhydraatarm ontbijt, lunch en diner. Zelfs nog koolhydraatarme snacks voor de liefhebbers van tussendoortjes. Ik ben nu bv. ook aan het kijken naar een koolhydraatarme lunch en inspiratie heb ik hier gevonden waarmee ik me kan uitleven. Staat het me echt aan bestel ik zelfs misschien wel een boek dat te vinden is op deze website voor de ultieme koolhydraatarm eten ervaring!

Verschillende maaltijden, recepten en smaken

Ik ben er dus nog niet helemaal uit, maar ik zie steeds meer dingen die me aanstaan. Het is het proberen waard, je kan er alleen maar gezonder van worden. Een groot voordeel vind ik gewoon dat er heel veel dingen zijn die je mag eten en drinken, waarbij je er ook nog eens gezonder van wordt.

Zo kan je heerlijke gerechten maken met kip of kalkoen, zalm, lekkere opgebakken groentes en zelfs in zekere mate vet. Dat is namelijk helemaal niet de belangrijkste dikmaker, suikers zijn hier veel meer verantwoordelijk voor. Je kan hierbij ook gewoon lekkere kruiden mengen door je eten, het water loopt me nu al in de mond.

Overigens betekent koolhydraatarm eten ook niet dat je helemaal geen koolhydraten meer mag hebben. Zo zitten er ook koolhydraten in groentes, maar die zijn van een hele andere orde en dus gezond. Het heeft te maken met de opnamesnelheid die bij groente geleidelijk verloopt. Er zitten veel vezels in en heel veel andere gezonde voedingsstoffen. Het is dan ook een van de dingen die je bijna onbeperkt mag eten.

Veel meer dan controle over je gewicht

Je kan het gebruiken voor afvallen, maar dat hoeft niet. Op het gebied van afvallen zal je ook gedeeltelijk iets meer op de calorieën moeten letten, al valt dat in de praktijk reuze mee. Maar wil je gezonder gaan eten (en drinken) dan is koolhydraatarm ook ideaal voor je. Koolhydraatarm betekent dus even heel kort dat je veel minder bewerkte voeding waar veel suikers in zitten gaan nemen. Het punt is dat veel van de verpakte producten in de supermarkt die suikers wel bevatten. Even het omgooien van je leefstijl dus.

Verandering in je leefstijl is goed!

En natuurlijk gaat die vlieger vaak wel, maar niet altijd op. Ben je nu namelijk al heel gezond bezig dan hoef je hier niet opeens drastisch veranderingen in aan te brengen. Maar toch zijn er best veel mensen die een leefstijl hanteren die niet al te gezond is en waarvan ze dan ook snel dikker worden.

Het is de kracht om die gewoontes te doorbreken en een nieuwe weg in te slaan. Wil je verandering in positieve zin? Dan zal je hier wel wat voor moeten doen en voeding is hier de ideale eerste stap voor.

Ik weet in ieder geval dat koolhydraatarm eten mij veel heeft geleerd en dat het heel natuurlijk overkomt. Je haalt alles wat je nodig hebt gewoon in de winkel. Maar wel de juiste zaak of uit alle goede schappen!

 

Met deze afbeelding kun je dit bericht op Pinterest bewaren voor later.

Foto van krat met groente en fruit van Lisovskaya Natalia via Shutterstock





••Op mamaLou blogt maak ik soms gebruik van affiliatelinks. Dit betekent dat als jij via die link een aankoop doet, ik daar een commissie voor ontvang. Dit kost jou niets extra. Daarnaast word ik soms betaald of ontvang ik producten in ruil voor een artikel. Meer informatie vind je in mijn disclaimer. ••

 



%d bloggers liken dit: