Toen ik vier jaar geleden mijn eerste blog online zette, had ik nooit kunnen vermoeden waar ik nu zou staan. Nog welgeteld twee dagen werk ik in loondienst om daarna een nieuw avontuur met mamaLou en Tijd voor mama aan te gaan. Tijd voor mama is naast een blog voor moeders over tijd voor jezelf nemen ook een webshop. In deze webshop verkoop ik voornamelijk zelf ontworpen producten zoals me-time plannerstickers en motivatiekaarten. Wil je ook van je hobby je werk maken en een webshop beginnen?
Inschrijven KvK
De eerste stap is, naast een naam bedenken voor je bedrijf natuurlijk, deze ook inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Niet alleen is het een teken dat je je bedrijf serieus neemt, het is vaak ook nodig om producten in te kunnen kopen bij de groothandel. Inschrijven kost je eenmalig €50,00.
Een website (laten) maken
Hoewel je prima een winkeltje kunt drijven op Facebook of Instagram, vind ik het niet heel professioneel staan. Een website zorgt er niet alleen voor dat mensen je via Google kunnen vinden, het geeft je klant ook meer vertrouwen. Vertrouwen dat hij met een professionele partij te maken heeft. Het mooie is dat je deze website zelf kunt maken, maar uitbesteden is zeker ook een optie. Zelf ben ik enorm voorstander van WordPress.org (níet WordPress.com) in combinatie met Woocommerce. Woocommerce is een gratis plugin waarmee je een webshop kunt toevoegen aan je website. Ook een Woocommerce webshop kun je uitbesteden als je dat prettiger vindt.
Weten wie je doelgroep is
Mede bepalend voor het succes van je webshop is weten wie je ideale klant is of wie je als ideale klant zou willen. Hoewel iedereen vast welkom is in je online winkel, zul je nooit iedereen kunnen aanspreken met je producten en je verhaal. Dus richt je je op één persoon die een bepaalde doelgroep vertegenwoordigt. Dit wordt je avatar. Werk deze persoon uit (denk aan leeftijd, geslacht en interesses) en geef desgewenst een naam. Je zult zien dat het veel makkelijker is om je assortiment op één doelgroep af te stemmen dan proberen iedereen tevreden te houden.
Bezoekers trekken naar je website
Je mooie website staat online, je shop ingericht met de mooiste spullen en nu stromen de bezoekers vast binnen. Helaas! Om bezoekers te ontvangen en van die bezoekers klanten te maken zul je een marketing strategie moeten bedenken. Zo kun je je focussen op een social media kanaal. Bloggen is een strategie die ik zelf inzet op Tijd voor mama. Met elke nieuwe blog geef je een signaal aan Google dat je website leeft, ben je vindbaar in zoekresultaten en kun je communiceren met je doelgroep. Win-win-win.
Een webshop beginnen
Het begint met een idee, een droom misschien wel; je eigen webshop beginnen. Maar waar moet je beginnen? Gewoon bij het begin! Geef je bedrijf bestaansrecht door deze in te schrijven bij de KvK en zorg voor een website om je mooie producten op te etaleren. Met een website maak je het je klanten zo makkelijk mogelijk om bij je te kopen. Ook is het een fijne houvast om helder te hebben wie je doelgroep is. Tot slot denk je na over een strategie om je doelgroep daadwerkelijk te bereiken.
••Op mamaloublogt.nl maken we soms gebruik van affiliatelinks. Dit betekent dat als jij via die link een aankoop doet, wij daar een commissie voor ontvangen. Dit kost jou niets extra. Daarnaast word ik soms betaald of ontvang ik producten in ruil voor een artikel. Meer informatie vind je in mijn disclaimer. ••
[…] maakt en verkoopt de Twist in haar webshop maar je kunt bij haar ook een custom Twist laten maken van je eigen doek. Ik besloot het tweede te […]