Vanaf het moment dat ik steeds wist dat ik zwanger was, veranderde ik een aantal dingen op het gebied van mijn levensstijl. Het één kost meer moeite dan het andere, maar het meeste ging gelukkig vrij vanzelf. En dat is maar goed ook, want anders zijn het negen hele lange maanden. Zwanger? Waar moet je meteen mee stoppen en hoe lastig vond ik dat zelf?

Alcohol drinken

Alcohol is schadelijk punt. Daar wil je een ongeboren kindje absoluut niet aan blootstellen. Ook niet één glaasje.

Ik heb totaal geen moeite gehad om te stoppen met alcohol drinken. Het was voor mij een kleine moeite en ik ben er van overtuigd dat alcohol heel schadelijk is voor ongeboren kindjes. Het is eigenlijk best zonde dat ik steeds na elke bevalling weer ben begonnen.

Rosé vlees eten

Rauw en niet goed doorgebakken vlees kan de schadelijke parasiet Toxoplasma bevatten waar je ongeboren kindje ziek van kan worden. Ook carpaccio en filet americain zijn voedingsmiddelen die van je menu geschrapt moeten worden. Gelukkig zijn er alternatieven, zoals deze filet americain die je wel mag als je zwanger bent.

Ik was altijd zo iemand die haar vlees “well done” done well moest hebben. Bij mijn eerste zwangerschap had ik dan ook totaal geen moeite om niet goed doorgebakken vlees te laten staan. Ergens daarna pas zag ik in hoe lekker een rosé gebakken stukje vlees is. De zwangerschappen daarna had ik er meer moeite mee, maar alles voor een goede zaak natuurlijk.

Stoppen met roken

Dat roken slecht is voor jezelf laat staan voor een buikkindje weten we inmiddels allemaal. En toch… Het beeld van een meisje met een dikke toeter en een sigaretje in haar mond dat bij de bushalte stond, zal ik nooit meer vergeten. Ik vond het vooral heel bizar. En triest. Zelfs derdehands rook is slecht voor je. Heb je een toffe vintage commode of ander meubel op de kop getikt, maar is hij doordrongen van een nicotine geur? Gelukkig kun je nicotine geur laten verwijderen.

Nu weet ik uit ervaring dat stoppen met roken lastig is, echt heel lastig. Daarom ben ik blij dat ik al gestopt was voor ik zwanger raakte. Het is trouwens dankzij mijn eerste zwangerschap dat ik het stoppen ook volhield.

Cafeïne inname beperken

Het advies is om als je zwanger bent de hoeveelheid cafeïne die je inneemt te beperken tot 200 mg.

Uit onderzoek blijkt dat het dagelijks gebruik van te veel cafeïne houdende producten (zoals koffie, cola, energydranken en chocolade) je vruchtbaarheid vermindert en de kans op een miskraam vergroot. Bron: Ouders van Nu

Cola en thee zijn bij mij de grootste boosdoeners. Ik vond het heel lastig om bij te houden hoeveel cafeïne ik dronk. Zo wist ik trouwens niet eens dat er in chocola ook cafeïne zit.

Wat mag nog meer niet als je zwanger bent?

* Kaas gemaakt met rauwe melk zoals brie
* Meer dan 3 dropjes per dag
* Rauwe eieren of producten met rauwe eieren (tiramisu uit de supermarkt mag wel, tenzij er alcohol in zit)
* Rauwe en gedroogde vleeswaren zoals chorizo, salami en ossenworst.

Nieuwe kennis

Zo zijn er nog een hoop zaken waar je rekening mee moet houden als je zwanger bent. Hoewel er door nieuwe inzichten steeds meer niet mag, is de lijst met voedingsmiddelen die wel mogen nog altijd langer. Twijfel je ergens over? Neem contact op met je verloskundige.

Wat vind jij het lastigst om te laten staan?





••Op mamaLou blogt maak ik soms gebruik van affiliatelinks. Dit betekent dat als jij via die link een aankoop doet, ik daar een commissie voor ontvang. Dit kost jou niets extra. Daarnaast word ik soms betaald of ontvang ik producten in ruil voor een artikel. Meer informatie vind je in mijn disclaimer. ••

 



%d bloggers liken dit: