Home » De voordelen van het nemen van multivitamine

De voordelen van het nemen van multivitamine

‘Dat lust ik niet!’ Of zoals mijn jongste, Thijs van 3,5 jaar, recent heeft ontdekt als passende reactie ‘Blegh!’ Mijn oudste, Beer van bijna 6 jaar, denkt slim te zijn en probeert het ook nog wel eens met ‘ik ben allergisch voor worteltjes!’ Of mais of bloemkool net wat er op zijn bord ligt. Kinderen groente laten eten kan een enorme uitdaging zijn.

Kinderen groente laten eten

Ik ken de trucjes. De courgette door de pastasaus pureren, dan proeven ze het niet. Leuke figuurtjes snijden van de winterpeen, dan eten ze het wel. Ze zelf spinazie laten opscheppen en dan opeten wat ze zelf opscheppen. Tot op heden heeft het niet gewerkt. Het verst komen we nog met ‘jij bent vijf jaar, dus je moet vijf hapjes nemen’. Dat werkt af en toe. En op goede dagen probeert Beer zelfs een muizenhapje van iets nieuws.

Fruit is een minder groot issue. Beer eet dagelijks een appel, een enkele druif of aardbei . En frambozen, maar alleen uit eigen tuin. Die zijn oranje en zoet. Die rode uit een doosje, daarvan wil hij niets weten. Thijs proeft al het fruit en vindt het meeste lekker. Hij is ook drie en kopiëren is een favoriete hobby. Als Beer het niet eet, eet hij het ook niet.

Lees ook: Een opvoedkundig verschil van mening aan tafel

Eigen wil

Een opvoedexpert die me adviseerde over een gezelligere avondmaaltijd, legde me ooit uit dat voeding iets is dat kinderen gebruiken om hun autonomie te leren kennen en toepassen. Wij, als ouders, kunnen ze dwingen om van alles te doen, maar of ze kauwen en slikken bepalen ze helemaal zelf. En dat leren ze al heel jong in te zetten om hun ouders tot een reactie te brengen. Negatief of positief. Gewoon om te zien hoe dat allemaal werkt.

Groter groeien

Hoe weet ik nou dat ze genoeg bouwstoffen binnenkrijgen om groot en sterk te worden? Ik maak me daar oprecht zorgen om. Hoe krijgen ze sterke botten, goede ogen en spierballen zonder groente en fruit? Die zorgen delen mijn kinderen in ieder geval niet. Die denken er met alleen boterhammen met pindakaas en snoepjes ook wel te komen. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu deed een poos geleden (2005/2006) onderzoek onder meer dan 1.000 kinderen van 2 tot en met 6 jaar en schrikbarende aantallen kinderen komen niet aan de gezonde hoeveelheden van een aantal voedingsmiddelen.

Dit staat op hun website. ‘Uitgaande van de gebruikelijke consumptie van groenten en fruit werd de richtlijn voor fruit (>150 g per dag) door slechts 21-30% van de kinderen gehaald. De aanbeveling voor groenten bedraagt 50-100 g per dag voor kinderen van 1-3 jaar en 100-150 g voor kinderen van 4-8 jaar. Uitgaande van de ondergrens van deze richtlijn kwam slechts 19% van de 2-3-jarigen en 0,5% van de 4-6-jarigen hieraan toe. De bovengrens (100 g, respectievelijk 150 g groenten per dag) werd door geen van de kinderen gehaald. De richtlijn om 2 keer per week vis te eten werd door 9% van de kinderen gehaald, 24% van de kinderen at nooit vis (gebaseerd op antwoorden in de algemene vragenlijst).’

Multivitaminen slikken

De logische keus is om ze multivitaminen te geven. Dat doe ik ondertussen al jaren. Zo komen ze niets tekort.

Een multivitamine is een voedingssupplement dat bestaat uit meerdere vitaminen en ook mineralen. Zo krijg je voldoende voedingsstoffen binnen als aanvulling op de gezonde voeding. Multivitamine van Flinndal

De aanbevolen hoeveelheid vitamine D, 10 microgram per dag, voor kindjes tot vier jaar zit er in. En alle andere vitamines die ze niet uit paprika, mandarijntjes en broccoli halen. Ik heb besloten de natuur op haar beloop te laten. Kinderen worden groot. Met of zonder groente. De keren dat de pastasaus er met smaak in gaat of de worteltjes met tegenzin zijn goede dagen. Voor alle andere dagen zijn er de vitamientjes. Die gaan er altijd in.

 

 

Foto jongen die appel eet | NIKITA TV via Shutterstock




••Op Evenonderons.nl maken we soms gebruik van affiliatelinks. Dit betekent dat als jij via die link een aankoop doet, wij daar een commissie voor ontvangen. Dit kost jou niets extra. Daarnaast word ik soms betaald of ontvang ik producten in ruil voor een artikel. Meer informatie vind je in mijn disclaimer. ••

 



Wat vind jij?

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: