Home » Boekrecensie: Owen en de dingen die niemand zag

Boekrecensie: Owen en de dingen die niemand zag

Heb je weleens het gevoel dat je niet alleen bent? Wat als dat ook echt zo is? Owen uit Modderpoel snapte er niks van. Hij had al een paar dagen het idee dat er iets geks aan de hand was, hij voelde zich vreemd en er gebeurden allerlei kleine ongelukjes. Pas als hij met de fiets over de kop slaat en hard met zijn hoofd op de straatstenen belandt, komt hij erachter waarom dat zo is. Ik heb weer een super spannend en ook grappig verhaal in handen over een onzichtbare wereld. Een dikke pil waar je niet snel in uitgelezen bent. Een beetje mysterieus net zoals de schrijver die zich alleen voorstelt als Oirik.

Waar gaat het boek over?

Owen ontdekt dat er een onzichtbare wereld bestaat. Een wereld vol hoeders: bontgekleurde figuren uit het verleden die de mensen helpen bij hun dagelijkse leven en ongelukjes voorkomen. Owen sluit vriendschap met Antje – zijn eigen hoeder – en gaat met haar mee naar de hoederschool. Maar uiteraard loopt niet alles op rolletjes. Hoe komt het toch dat Owen de hoeders kan zien? En waarom is Owens vorige hoeder spoorloos verdwenen?

Heb je weleens het gevoel dat je niet alleen bent? Wat als dat ook echt zo is? Owen uit Modderpoel snapte er niks van.

Voorlezen of lekker zelf lezen

Echt een heerlijk boek om ’s avonds voor te lezen aan mijn dochters van 7 en 9. Het begint met een goede proloog en daarna wordt uitgelegd wie de Owen nu eigenlijk is. De hoofdstukken zijn precies goed van lengte, maar eigenlijk ben je superbenieuwd en wil je maar wat graag het volgende hoofdstuk lezen. Het boek is speels van opzet met veel tekeningen, een tekstballonnetje of een brief. Dit maakt het ook uitdagender voor kinderen die het leesvirus nog niet hebben omarmd.

Een klein stukje van de eerste pagina..

We hebben allemaal weleens dat gevoel ’s nachts. Dat alles een beetje anders voelt. Je merkt het als je naar beneden loopt, als je naar de wc moet ofzo. Om de een of andere reden loop je wat voorzichtiger. Of juist sneller, rennend bijna. Je wilt zo snel mogelijk weer in bed liggen. Maar je bent gewoon thuis. In hetzelfde huis als overdag. Niks aan de hand….toch?

Wie is Oirik?

Oirik is de schrijver en tevens illustrator van dit boek. Eerder schreef hij de serie Dickie & Giga, het prentenboek ‘Jan, de Onderjebedkijkman’ en illustreerde hij de serie Simon de Schaker. Oirik werkt onder andere voor de Kinderboekenweek, het Sinterklaasjournaal en de Nationale voorleesdagen.

Onze conclusie

Voor ons is dit boek zeker een succes, voor zowel jongens als meisjes die wel houden van een beetje spanning, humor en fantasie. De hoofdstukken in het boek hebben te grappige titels en zijn goed leesbaar. Afgewisseld met illustraties die goed bij het verhaal passen. Echt een dikke pil aan leesvoer voor de liefhebber. En getipt voor de kinderjury 2023! Je wilt gewoon weten hoe het met Owen afloopt, leuk om te lezen en voor te lezen. Wij kijken uit naar meer en ander werk van deze schrijver!

Facts

• Auteur: Oirik
  • Illustraties: Oirik
  • Titel: Owen en de dingen die niemand zag
  • Onderwerp: Fantasie, humor en avontuur 7+
  • Aantal pagina’s: 304
  • Uitgave: hardcover september 2022
  • Prijs: 16,99 via bol.com ook verkrijgbaar als e-book

••Op mamaloublogt.nl maken we soms gebruik van affiliatelinks. Dit betekent dat als jij via die link een aankoop doet, wij daar een commissie voor ontvangen. Dit kost jou niets extra. Daarnaast word ik soms betaald of ontvang ik producten in ruil voor een artikel. Meer informatie vind je in mijn disclaimer. ••

Wat vind jij?

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Welkom op Mama blogt!