Home » Boek review: Het Heerlijke Herfstboek van Uitgeverij Moon

Boek review: Het Heerlijke Herfstboek van Uitgeverij Moon

De zomer is weer voorbij, de herfst maakt zijn entree. Als er iets is wat ik altijd leer in de zomervakantie is dat de vrije tijd samen kostbaar is en dat ik dit bij thuiskomst na de vakantie dit wil voortzetten. Rust en kwaliteitsmomenten tussen kind en ouder zijn in een groot gezin belangrijk. Wij vinden deze rust in het voorlezen van de kinderen. Na een kampeervakantie waarbij we voornamelijk offline waren wisten wij het zeker, dat voorlezen gaan we voortzetten. Hoe leuk is het dan ook dat er bij thuiskomst van de zomervakantie een voorleesboek klaar lag met als thema Herfst! Het echte zomerse weer is voorbij, de bladeren vallen alweer van de boom, kortom, de perfecte timing voor het Heerlijke Herfstboek!

Shop hier het Heerlijke Herfstboek

Don’t judge a book by its cover

Wij geven thuis mee aan onze kinderen dat je nooit mag oordelen op iets wat je ziet, zonder de inhoud te kennen. Echter, om het lezen voor kinderen aantrekkelijk te maken helpt het zeker mee dat een cover aantrekkelijk is. En dat moesten ze ook gedacht hebben toen ze dit bundel boek op de markt gingen brengen. Wat een prachtige cover heeft dit boek. Niet alleen de illustraties zijn geweldig, maar ook de kleuren van dit boek zijn mooi. Als je dit boek ziet liggen kan je in ieder geval een oordeel over het thema van het boeken geven. Dit boek staat in het teken van de herfst. Of de inhoud ook zo leuk is? Daarvoor moesten we toch echt verder kijken dan de cover. Wij doken in het boek en vertellen je er meer over in deze review.

Het echte zomerse weer is voorbij, de bladeren vallen alweer van de boom, kortom, de perfecte timing voor het Heerlijke Herfstboek!

Bundelboek

Het heerlijke herfstboek is een bundelboek, dat wil zeggen dat het een boek is vol met op zichzelf staande verhalen. Allen gebundeld in een groot boek, want groot is het boek zeker. Met maar liefst 256 pagina’s met diverse op zichzelf staande herfstverhalen heb je met dit boek een prachtig voorleesboek in handen. De verhalen en tekeningen komen van diverse schrijvers en illustrators.

Voorlezen

De verhalen lezen niet alleen makkelijk weg, ook onze kinderen Pipp (5) en Mees (9) luisteren aandachtig mee. Alle verhalen zijn zo vorm gegeven dat de aandacht van het kind er ook bij blijft. Ze zijn niet te lang en ook zeker niet te kort. Het zijn de ideale lengtes om voor te lezen voor het slapen gaan, of tijdens een regendag in een knus plekje thuis. Bij ons is dat in de leeshut, daar waar het donker is en we gezellig met sfeerlampjes en kussens kunnen zitten. Af en toe hoor ik tijdens het voorlezen de jongens heel hard lachen, want de meeste verhalen hebben ook een leuk stukje humor er in verwerkt. De mooie tekeningen bij het verhaal maakt het plaatje compleet. De teksten zijn makkelijk en duidelijk waardoor het voorlezen voor ouders en of grotere broers of zussen ook erg aantrekkelijk maakt. Pipp vindt de plaatsjes zo mooi dat hij de verhalen ‘voorleest’ aan zijn knuffels.

Dit prachtige herfstboek cadeau doen aan je kind? Shop hem hier!

Herfst

Het thema van dit bundel boek is herfst, daar kunnen we natuurlijk niet om heen. Welke verhalen er precies in staan gaan we natuurlijk niet verklappen. Wel kunnen we je vertellen dat kinderen op een leuke en fantasierijke manier veel over de herfst kunnen leren. Zo leren ze o.a dat je zelf thuis leuke herfstdieren kan maken met eenvoudige spullen die je kan vinden in het bos. Ook is er een verhaal over de kortere dagen die weer voor de deur staan. En hoe komt de herfst aan zijn kleuren? Ook hier is een verhaal over te lezen, of dit verhaal nou realistisch is of dat het toch iets meer naar fantasie neigt? Voor onze kinderen maakt het geen verschil, ze vinden de verhalen prachtig.

Afwisseling

Het boek heeft naast echte voorleesverhalen ook diverse rijmpjes, liedjes, of zoekplaatjes. Rijmpjes die we wellicht al wel kennen, maar toch even anders in elkaar zitten dan we mogelijk kennen. Rijmpjes die vooral grappig zijn en een fijne afwisseling geven aan de voorleesverhalen.

Onze conclusie

Het heerlijke herfstboek is goedgekeurd door onze kinderen. Ook als ouders vinden wij het een super leuk boek om voor te lezen. De kids vragen elke avond of we willen voorlezen uit het boek en ze mogen dan om de beurten een verhaaltje uit kiezen. Pipp vindt het zelfs leuk om het boek morgens bij het ontbijt er bij te pakken en zo weer opzoek te gaan naar leuke herfst afbeeldingen. Wat ons betreft is het boek een GO!

Leuke weetjes

Het boek kent maar liefst 29 verschillende herfstverhalen. In het boek zijn verhalen van diverse bekende schrijvers te vinden, o.a. verhalen van Carry Slee, Pieter Feller, Annemarie Bon, Sjoerd Kuyper zijn te vinden in dit mooie bundel boek. Het boek is geschikt voor het basisschoolkind t/m ongeveer 10 jaar (hoewel onze oudere kinderen ook stiekem mee genoten van de voorleesverhalen). Naast het heerlijke herfstboek heeft Uitgeverij Moon ook nog het wonderlijke winterboek en het zonnige zomerboek.

Heerlijke Herfst feitjes

••Op mamaloublogt.nl maken we soms gebruik van affiliatelinks. Dit betekent dat als jij via die link een aankoop doet, wij daar een commissie voor ontvangen. Dit kost jou niets extra. Daarnaast word ik soms betaald of ontvang ik producten in ruil voor een artikel. Meer informatie vind je in mijn disclaimer. ••

Wat vind jij?

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.