Een bedrijf starten gaat niet vanzelf. Er zijn een aantal stappen die je moet doorlopen voor je aan de slag kunt. Toen ik bijna 3 jaar geleden deze blog begon, had ik geen idee van de weg die ik nog zou gaan afleggen. Ik koos semi random een naam en ging van start. Inmiddels is deze uit de hand gelopen hobby veel meer dan dat en weet ik hoe belangrijk het is om juist wel goed over je naam na te denken als je een bedrijf start. Van alle stappen wil ik daarom juist deze stap uitlichten.

Een goede bedrijfsnaam…

…verheldert en verrast

Bij het zien of horen van je naam wil je een bepaalde associatie oproepen. Een goede bedrijfsnaam vertelt daarom wat je te bieden hebt. Bakker Bart bijvoorbeeld is helder en bekt ook nog eens lekker.

…heeft geen grappen en grollen

Het gevaar met grapjes is, is dat niet iedereen dezelfde humor heeft. Wat jij grappig vind, kan op iemand anders juist heel onprofessioneel overkomen. Natuurlijk kan een flitsend mediabureau meer maken dan een huisarts.

…beperkt je niet

Het advies is om een naam te kiezen die zegt wat je doet, maar wees weer niet te expliciet. Dit kan je later enorm beperken. Een probleem waar ik nu zelf tegenaan loop nu ik een leuk team heb van gastbloggers die meeschrijven op mamaLou blogt.

…is niet te lang of moeilijk

Lange namen worden moeilijker onthouden. Korte en krachtige namen des te meer. Dat is ook fijn als mensen je webadres of emailadres in moeten tikken.

…is vrij!

En uiteraard moet je gekozen naam niet alleen kort, helder en verrassend zijn, maar ook origineel. Origineel als in de enige! Dus zodra je een naam hebt, ga je dat meteen onderzoeken. Google is je beste vriend. En op KvK.nl kun je nagaan of er geen andere inschrijvingen zijn in Nederland met dezelfde of gelijkende naam. In één adem door controleer je of er een domeinnaam beschikbaar is. Idealiter wil je zowel de .nl als de .com extensie.

Een naam voor je bedrijf bedenken lijkt lastig, maar is juist een heel leuk onderdeel van het starten van een bedrijf. Vind je het echt moeilijk? Schroom dan niet om anderen om hulp te vragen. Mijn ervaring is dat mensen, of het nu familie of onbekenden in een Facebookgroep, graag met je meedenken.

 

 

Foto van vrouw met ideeën van ImageFlow via Shuterstock