Wil je graag afvallen zonder honger te lijden? Je eetpatroon veranderen, maar geen streng dieet volgen? Dan zou WW, voorheen Weight Watchers, zomaar iets voor jou kunnen zijn. In dit artikel leg ik simpel en stap voor stap uit hoe Weight Watchers werkt.

Hoe werkt Weight Watchers?

Het programma stoelt op een puntensysteem, SmartPoints genaamd. Alle voedingsmiddelen krijgen een aantal punten. Niet geheel toevallig mag jij ook een bepaald aantal punten eten per dag. Dit wordt je dagtotaal genoemd. Met je punten koop je als het ware je eten.

Voorbeeld: je mag 23 punten eten per dag. 2 boterhammen zijn 4 punten. Dan hou je na het eten van die boterhammen nog 19 punten over om te besteden die dag.


Leestips:
Ik ben er klaar mee! Het is genoeg. Basta! | WW#1
Zo ging mijn eerste week Weight Watchers! | WW#2
Als je 13 flesjes water bent afgevallen voelt dat zo! | WW#3


Hoeveel punten mag je op een dag eten?

Hoeveel punten je op een dag mag eten hangt van een aantal factoren af: je lengte, je gewicht en of je borstvoeding geeft. Hoe langer en zwaarder je bent hoe meer je nodig hebt aan voedingsstoffen. Ook als je borstvoeding geeft, mag je meer eten.

Wat mag je eten met Weight Watchers?

Alles! Kaas, taart, nootjes, brood, pasta, echt alles. Zolang je maar je dagtotaal niet overschrijd, is er niks aan de hand. Om je te stimuleren voor gezond en verzadigend eten te kiezen, hoef je voor een aantal voedingsmiddelen geen punten te rekenen. Dit is het geval voor ei, kipfilet en sommige soorten vis bijvoorbeeld (uiteraard zonder saus of andere toevoegingen). Je kunt je voorstellen dat een stuk taart juist wel veel kost aan punten (punt slagroomtaart 19 SmartPoints), maar door slim te plannen en je weekextra in te zetten moet ook dat lukken.

Weekextra?

Jup! Ze zijn bij WW zo aardig om je naast een dagtotaal ook een aantal weekpunten (35 SmartPoints) te geven. Je mag dit inzetten zoals je wil. Elke dag een beetje, een keertje uit eten of die punt slagroomtaart bijvoorbeeld. Je kunt ook besluiten om er niet aan te zitten. De keus is aan jou! Wel vervalt je weekextra elke week.

Punten tellen dus! Hoe weet ik hoeveel punten iets is?

Wegen is weten! Alles wat je eet, moet je afwegen. Er is een handige app, de WW Mobile, waarin je het voedingsmiddel opzoekt, het gewicht invoert en die dan voor jou berekend hoeveel punten het is. Met een druk op de knop geef je aan of je het product bij het ontbijt, lunch, diner of als tussendoortje hebt gegeten.

Voor het wegen gebruik ik een weegschaal van de Action. Je hebt ook speciale WW weegschalen, maar die zijn duurder en op zich niet nodig. Wel handig en leuk!

Een app? Vertel!

De Weight Watchers app is een soort van levensboei voor een WW’er. In die app kun je punten berekenen, punten invoeren, recepten opzoeken en je vorderingen bijhouden.

Weet je wat ook handig is? De app werkt ook als een scanner. Hiermee kun je alle barcodes scannen. Voor je iets in je boodschappenmandje doet, kun je dus al beslissen of het de punten waard is.


Leestips:
10 dingen die elke Weight Watcher herkent
Dit zijn alle veranderingen bij Weight Watchers | Ontdek WW Freestyle
Het geheim om succesvol af te vallen


Hoe weet ik of ik afgevallen ben?

Je weegdag is de dag waarop je gestart bent. Op die dag weeg je jezelf en een week later weer en zo verder. Als je je gewicht in de app invoert, kun je middels een grafiekje precies je vorderingen bijhouden. Bij WW heb je de keuze uit een Online abonnement (heet nu WW digital programma) of Online in combinatie met een Cursus bezoeken (heet nu Digital + Studio). Als je een Digital abonnement hebt, weeg je jezelf thuis op een digitale weegschaal. En in het geval van Digital + Studio ga je naar een cursuslocatie (heet nu Wellness Workshop) bij je in de buurt waar je door een coach wordt gewogen.

Afvallen met Weight Watchers

Afvallen met Weight Watchers is niet moeilijk. Het is even een omschakeling. Alles wat je eet moet je afwegen, dat is even wennen. Wat ik fijn vind, is dat je alles mag eten. Met mate natuurlijk. Daarnaast moet je voor jezelf bedenken en berekenen of het past in je dagtotaal. Hiermee leer je al snel wat een normaal eetpatroon is (waarbij je vooral gezonde en verzadigende voedingsmiddelen probeert te eten) en een keer iets lekkers er bij. Precies zoals het eigenlijk altijd hoort. Dat maakt dat WW eigenlijk geen dieet is, maar een levensstijl.

Zou het iets voor jou zijn?

Like it? Pin it!

Foto van vrouw met weegschaal van Billion Photos via Shutterstock





••Op mamaLou blogt maak ik soms gebruik van affiliatelinks. Dit betekent dat als jij via die link een aankoop doet, ik daar een commissie voor ontvang. Dit kost jou niets extra. Daarnaast word ik soms betaald of ontvang ik producten in ruil voor een artikel. Meer informatie vind je in mijn disclaimer. ••

 



%d bloggers liken dit: