Kinderen kosten geld, een hoop geld. Bij ons zijn het, naast de kosten van de kinderopvang, de kosten van luiers die een grote hap uit ons maandelijks budget nemen. Met twee kinderen lopen die kosten namelijk aardig op. Dat is helemaal niet erg en hoort erbij als je kinderen hebt. Maar hoe mooi zou het zijn als je op die kosten kunt besparen? Gelukkig kan dat ook, er is vrijwel altijd wel ergens een aanbieding. 1+1 gratis , 2+1 gratis, 2e halve prijs en zo nog meer. De verschillende aanbiedingsvormen vliegen je om de oren. Beetje genant misschien, maar ik dacht altijd dat ik begreep wat er bedoeld wordt of ik stond er gewoon niet bij stil. Ook ben ik een redelijke impulsaankoper en alle korting is dan mooi meegenomen toch? 😉 Benjamin, mijn lieve zuinige Zeeuw, is gelukkig wat bedachtzamer wat dat betreft.
Benjamin vertelt:
“Korting krijgen is leuk, zeker wanneer je onverwacht korting krijgt op een product wat je toch al van plan was om te kopen. Iedere korting is dan mooi meegenomen. Het wordt een ander verhaal wanneer je overgehaald wordt een artikel te kopen enkel doordat het in de aanbieding is. Je was niet van plan het aan te schaffen, maar de korting maakt het opeens aantrekkelijk genoeg om tot aanschaf over te gaan. Heb je dit artikel eigenlijk wel nodig? Is het wel echt zo voordelig als de aanbieding je wil doen geloven?
Terugkerende aanbiedingen
Wat mij betreft kun je in dit geval spreken van twee groepen artikelen: De eerste groep betreft de producten die je dagelijks gebruikt. Dingen als shampoo, tandpasta, deodorant, afwasmiddel/blokjes en dergelijke. Deze producten gebruik je zo regelmatig, dat je zeker weet dat je de nieuw aangeschafte voorraad uiteindelijk ook daadwerkelijk zal gaan gebruiken. Van echte verspilling zal in deze categorie vrijwel nooit sprake zijn. Het is belangrijk om je te realiseren dat deze producten bij nagenoeg iedere grootgrutter periodiek in de aanbieding zijn. Door folders of nieuwsbrieven goed bij te houden, zie je de regelmaat in de aanbiedingen meestal vrij snel verschijnen. Je bent dief van je eigen portemonnee wanneer je dit soort artikelen voor de reguliere prijs koopt. Nood breekt wet, soms moet je, maar ik koop deze categorie in principe nooit buiten de bonus. Maar met welke korting dan wel?
Voordelige aanbieding
Aanbiedingen die je vaak ziet zijn: “1 + 1 gratis”, “3 halen, 2 betalen” en “het tweede artikel voor de helft van de prijs”. In het eerste geval is je korting maar liefst 50%. Voor de prijs van één artikel krijg je er namelijk twee. In de tweede aanbieding krijg je één van de drie artikelen gratis, wat neerkomt op een korting van 33%. Het derde voorbeeld klinkt ook aantrekkelijk, maar hier bedriegt de schijn het meest. Je krijgt het tweede artikel voor de helft van de prijs. Dat klinkt als 50% korting toch? Je moet echter wel voor één product het volle pond betalen. Hierdoor krijg je effectief slechts een korting van 25% op beide artikelen. Niet verkeerd natuurlijk, maar is het aantrekkelijk genoeg voor een impulsieve aankoop? Zou je voor deze aanbieding speciaal naar die supermarkt gaan? Ik doe dat eigenlijk nooit. Mijn ervaring is dat vrijwel alle artikelen die je vaak gebruikt, eens in de zoveel tijd wel ergens met 50% te krijgen zijn. Hou je oren en ogen dus open voor deze koopjes!
De tweede groep betreft luxeartikelen. Elektronica maar ook kleding, zoals heren jeans, zou ik hieronder scharen. De marges op deze artikelen is enorm en als je het nieuwste van het nieuwste wil hebben, dan betaal je hier ook ruimschoots voor. Dit soort artikelen wordt na verloop van tijd veel goedkoper. Een korting van 10 of 20% zou mij, als het gaat om kleding, niet snel over de streep trekken. Zelfs in de “sale-periode” zijn er fases, waar eerst 20 tot 30% korting geboden wordt, maar meestal wordt geëindigd met 50 tot 75%. Vanzelfsprekend vis je dan soms achter het net, maar als je geld wil besparen is het ook niet bepaald raadzaam om je emotioneel te hechten aan dingen die je nog niet hebt.
Stunten met de BTW
Een aanbieding die je nog wel eens voorbij ziet komen als het gaat om elektronica is: “BTW, weg ermee!”. Het BTW tarief op luxe goederen bedraagt 21%, dus dit klinkt als een korting van 21%. Dit is echter niet zo. De verkoper moet namelijk bij de verkoopprijs die hij in gedachten heeft, 21% optellen. Hij verkoopt het product dus voor 121%. Als de aanbieding dus spreekt van geen BTW, dan betaal je dus de oorspronkelijke 100% die de verkoper ooit had bedacht. Effectief betaal je dus ongeveer 1/6 deel minder dan de originele prijs, wat neerkomt op een korting van ongeveer 17%. Niet verkeerd, maar ook geen 21%.”
Daar waar ik redelijk impulsief ben en zo weleens spullen koop die ik op dat moment niet zo nodig heb, is Benjamin wat bedachtzamer. Mijn lieve zuinige Zeeuw! Niet dat hij per se voor een budgetvriendelijker merk als jack and jones gaat, maar hij kan echt rustig afwachten tot een bepaald paar duurdere schoenen die hij graag wilt hebben voor een mooie korting worden aangeboden. Ik ben dan juist bang dat het er niet meer is in mijn maat en koop het direct.
Een aanbieding is dus niet altijd zo voordelig als het lijkt. Ben ik nou de enige die altijd dacht dat BTW vrij 21% korting is?
Deze blog bevat gesponsorde inhoud
••Op mamaloublogt.nl maken we soms gebruik van affiliatelinks. Dit betekent dat als jij via die link een aankoop doet, wij daar een commissie voor ontvangen. Dit kost jou niets extra. Daarnaast word ik soms betaald of ontvang ik producten in ruil voor een artikel. Meer informatie vind je in mijn disclaimer. ••
Nee, ik dacht dat ook!
Gelukkig! ik ben niet de enige. 🙂